torsdag 20 maj 2010

Gröna vyer

Min förhoppning är att åtminstone några av rabatterna så småningom ska ta hand om sig själva i lite större utsträckning. Tills de planterade växterna har fyllt ut planerat utrymme får jag dock fortsätta rensa ogräs. Det kan ju å andra sidan vara lite kontemplativt, så på sätt och vis är det rätt okej. Idag har jag rensat lite grann i Äggrabatten, en oval rabatt som omsluter gången från garaget till huset. Den är tänkt att i huvudsak bestå av vitblommande marktäckare. I en del partier har detta mål uppnåtts, men andra delar består mest av knölklockor - ett gissel. Eftersom jag inte blev riktigt färdig visar jag istället upp ett par andra vyer.

Vid altanen brukar vi ha en kruka och just nu är den fylld av penséer. Ett ogräs i gräsmattan har spridit sig och ser ut att vilka omsluta hela krukan. Jag tror att det kan vara någon sorts plister. Till höger nedan ser man blommande vårtörel. Den växer ovanpå den stenmur som kantar två sidor av trädgården. Där avtecknar den sig klädsamt mot de omgivande åkrarna.

Penséer i kruka Vårtörel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar